7راه ساده برای تشخیص نقره از بدل !

به منظور افزایش توان شناسایی خریداران غیر متخصص نقره، بصورت خلاصه و ساده به هفت روش تشخیص نقره تقلبی از واقعی اشاره می شود.

اما قبل از آن با انواع شمش تقلبی و دو نمونه از تقلب های رایج آشنا میشویم:

شمش توخالی : معمولاً لایه نازک تری از نقره دارد که داخل آن با موادی همچون تنگستن یا سرب پر شده و معمولاً 10 اونس تا 14 اونس است.
شمش و سکه های روکش دار : سکه ها و شمش هایی که یک لایه بسیار نازک نقره روی فلز دیگری آبکاری شده است که فلز زمینه میتواند در انواعی باشند تشخیص آن را میتواند سخت نماید.

 

هم اکنون به هفت روش ساده و مفید برای تشخیص سریع اشاره میکنیم که به خریداران کمک میکند تا حدودی به اصالت نقره ی خریداری شده خود پی ببرند

این 7 اصل چیست؟؟!

 

1. روش تست آهنربا : اولین کاری که بهتر است انجام دهید، نزدیک کردن نقره خریداری شده خود به بک آهنربا میباشد و چون نقره خاصیت مگنتیک ندارد ، یعنی آهنربا آن را جذب نمی کند و درصورتی که به آهنربای قوی نزدیک شود در سطح شمش نقره مقاومت احساس نباید شود.

توجه داشته باشید درصورت جذف نقره ی شما توسط آهنربا مطمئن باشید ایرادی در کار است.

 

 

 

 

 

 

 

2. روش تست یخ : روی نقره یک تکه یخ بگذارید. چون که نقره در میان تمام فلزات بیشترین رسانای انرژی گرمایی است ، باید یخ باید بلافاصله شروع به ذوب شدن کند گویی آن را روی شی داغی قرار داده اید ولیکن سرعت ذوب آن نباید مشابه ذوب در دمای اتاق باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

3. روش تست صدا یا پینگ : این روش برای شمش ها با زیرورآلات سنگین بهتر جواب میدهند. به این گونهکه با یک تکه فلز دیگر به شمش ضربه کوچکی بزنید. باید صدای زنگ را بشنوید که 1 تا 2 ثانیه طول داشته باشد. اگر صدای عجیب دیگری شنیده شد، احتمال وجود مشکلی وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. روش تست اسید : توجه کنید اسید یک ماده خورنده است و میتواند به شمش آسیب می رساند. یک بسته تست اسید خریداری کنید. قطره ای اسید را به شمش بزنید. این باعث می شود رنگ محل تست تغییر کند. در این روش درصورتی که رنگ محل تست: قرمز ، قهوه ای یا سبز بود، شمش واقعی است. و هر رنگ دیگر نشان از تقلبی بودن شمش یا وجود آبکاری غیر اصل بر روی فلز نقره دارد.

در این مورد میتوانید از وایتکس استفاده نمایید و توصیه میشود در صورت امکان، قسمتی از فلز را خراش دهید تا درصورت وجود آبکاری در سطح فلز، از روی آن برداشته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. روش سونوگرافی : این یک روش مناسب بخصوص در شمس ها یا زیرورآلات حجیم میباشد که بدون تخریب که در تشخیص بارداری استفاده می شود برای چک کردن همنواختی شمش هم استفاده می شود. مقیاس ضخامت فراصوتی این تست مشخص می کند چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می کشد. صدا با سرعت های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. روش تست وزن : روشی بسیار مناسب میباشد. شمش را روی ترازوی دقیقی وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید. داخل ظرفی آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید. (در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید). شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید اما به ظرف و ترازو دست نزنید. حالا عدد را یادداشت کنید. عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید 10.49 باشد.

توجه داشته باشید این روش باوجود مناسب بودن، ولی به تنهایی راه را برای متقلبین مسدود نمیکند و به روش های مختلف میتوان این مورد را هم بدل کرد.

 

 

 

 

 

 

7. روش تست کولیس : همه شمش ها ابعاد و تلرانس استحکام مشخصی دارند. بطور مثال یک شمش نقره با ابعاد مشخص در صورتی که در ترازو یک کیلوگرم وزن داشته باشد، این وزن همیشه ثابت میباشد و هر نقره ای با این ابعاد همیشه یک کیلوگرم وزن خواهد داشت و درصورت شمشی با همین ابعاد دارای وزن کمتر با بیشتر باشید، شمش شما دارای ناخالصی یا به طور کل بدل میباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

توجه داشته باشید نقره دارای مقیاس جهانی میباشد و در تمام کشورهای دنیا با عیار 925 و حک شماره آن در پشت محصول به فروش میرسد. ولیکن امکان تقلب در این مورد بسیار زیاد میباشد

 

راه های دیگری هم همچون تیزاب ، لیزر و … وجود دارد که در حد تخصصی میباشند

اما در نهایت بهترین راه اطمینان از جنس خریداری شده و اصالت فلز گران بهایتان آن است که بدانید از چه کسی خرید می کنید و از کسانی که تبلیغات گزاف یا نرخ های فضایی میدهند. زیرا که در ساخت یک محصول از فلزات گرانبهایی همچون طلا و نقره همیشه دارای کسری ها و هزینه های ثابتی میباشد که به هیج عنوان نرخ را پایین تر از حد مشخص نمیتوان آورد.

 

 

جهت مشاهده، سفارش یا خرید محصولات نقره از فروشگاه های ما، اینجا کلیک نمایید